
óm nebo aum

Ōṃ ओम् ॐ Óm Aum může být pro někoho slovo, které někde slyšel pro jiného odkaz v podobě symboliky.
- úvod
- historie
- pohledem současnosti
- význam óm
- narození potomka
- v roli průvodce
- koncentrace
- závěr
každý se s tímto pojmem setkal však mnohdy jen přešel a nechal zmizet bez povšimnutí. V této době, která velmi cíleně klade vysoké nároky na jedince se podepisuje na psychice i tělesné schránce. To má za následek neklid, žádný odpočinek, přemýšlení mnohdy i nemoc. Přitom stačí sáhnout po osvědčené technice, která není jen záležitostí jedinců z oblasti jógy a je volně dostupná. Někdy málo znamená velmi mnoho.
úvod
odkazy minulosti sdělují, že Óm je vše i věčnou a trvající pravdou. Abychom pochopili tzv. trvající pravdu je třeba pochopit sama sebe. Rozdílnost vnímání jedince na to co je pravda, přichází různými způsoby na základě dosažené vlastní zkušenosti. Tuto zkušenost lze uchopit jako přímý odraz osobního nastavení, které se projeví při jednání v dané situaci a to jak v pozitivním, tak i v negativním smyslu. Leckdy si člověk položí otázku, zda v dané situaci nemohl jednat lépe.
ať už jde o pozitivní či negativní zkušenost, vždy jedinec koná na základě svoji vlastní volby, tedy rozhodnutím. Proto jde říci, že při hledání pravdy může jedinec sám vložit vlastní píli, protože má touhu po vědění nebo se spokojí s přijetí cizího názoru, jež přijme za svůj a má to bez práce. Obě tyto cesty však s jistotou sdělují fakt, že poskytne setkání s pravdou bez rozdílu, zda je přijímána či nikoliv.
poznání
život je nejvzácnějším, jedinečným darem patřícím jedinci, který vlastní volbou rozhoduje o vedení jeho životní cesty. Krásné na poznání je to, že pravda, která přijde, nelze nikým zvrátit, zaměnit, obrátit, neboť přišla jako odpověd vlastní volby, navzdory tomu, jak jsme chtěli pravdu vidět.
proto hledání pravdy není jak dojít k cíli, ale vejít na cestu, ze které pramení poznatky, jež nás k ní dovedou a právě jedinečnost spočívá nalézáním způsobu, který může být pro hledajícího a rozhodnutého jedince vodítkem či pomocnou nápovědou potažmo skrytou informací například v podobě hlubší symboliky.
historie
jak bylo zmíněno, Óm je trvající pravdou, jež popisují záznamy tajného učení Upanišad - Upaniṣad उपनिषद्, které jsou nedílnou součástí véd. Píše se v nich o znalostech, které existují mimo zemi a odkrývají pohled na to, co je onou realitou. Texty hovoří o vesmíru a současně poskytují prostor pro zamyšlení, který je sdělen v termínu Átma - Ātmā आत्मा a Brahman ब्रह्मन्
názvem Átma je rozuměno vyjádření osobnosti jedince jako já, nebo i pojmem duše. Vyjádření poskytuje i odpověď, že to, co je nehmotné, je nad duší. Slovem Brahman se vyjadřuje základ všeho v podobě reality, která se neprojeví, nemění, ani nekončí, protože je základem tzv. božské podstaty existence, materie, energie nebo pojmem času i prostoru v tomto vesmíru.
jednodušeji lze nahlédnout na význam slova Átman tak, že ho má každý člověk uvnitř sebe a Brahman značí pravdu, poznání i konečnou realitu. Texty lze uchopit jako pojednání, které vede k sebepoznání. V praxi cesta k poznání vede přes meditace nebo vědomě vykonané skutky, jež se tvoří společně s tzv. nejvyšším vesmírným zákonem.
pohledem současnosti
texty nejsou založeny na dogmatických názorech, jak se mnoho lidí domnívá, ale jsou odpovědí k prostému hledání faktů. Proto se běžně konzumnímu jedinci stává, že nalezená fakta jsou pochopeny pouze povrchně čili z pohledu vidím, vím, místo vložení vlastní píle a soustředění se dovnitř svého nitra s pokusem nalézt i ověřit informace, které po tisíciletí plní stále stejnou a nezměněnou pomoc.
v jednoduchosti lze přednést, že význam symbolu Óm zde bylo, je tu a stále bude. Óm je nezničitelné i trvalé, ale odkrývá i tajemství v podobě existence, která říká, že žije samo o sobě.
při hledání odpovědí lze nasměrovat k posvátným textům, kde jedna z částí Upanišad, zvaná Mandukya Upanišada - Māṇḍūkya Upaniṣad माण्डूक्य उपनिषद् v písmu uvádí:
ॐ इत्येतदक्षरमिदꣳ सर्वं तस्योपव्याख्यानं
भूतं भवद् भविष्यदिति सर्वमोङ्कार एव
यच्चान्यत् त्रिकालातीतं तदप्योङ्कार एव ॥ १॥

přibližný překlad
- Om je slabikou a lze ji takto chápat.
- Vše, co je minulostí, přítomností i budoucností, je pojetí egoismu.
- Cokoli přesahuje smyslové i rozumové možnosti, jsou tři kvality hmotné přírody – dobro, vášeň, nevědomost - je také přesahem skutečnosti.
tento krátký text je výtažek a lze jej uchopit jako informaci, která poskytuje záznam o existenci vyšší síly, jež existuje současně za celým světem i vesmírem. Prosté vysvětlení informuje o tom, že je. Aby jedinec dospěl k tomuto tvrzení z uvedeného textu, nezbývá mu nic jiného, než dojít k vlastnímu poznání.
význam óm
proto je i kladen důraz na uvědomění, že Óm není jen odrazem zvuku či jakýmsi symbolem. Rovněž se sděluje, že není označením pro zpěv ani řeč. Uchopitelné vysvětlení je předkládáno jako pojem, který Óm uvádí v pozici, jež je právě nad vším, co má vlastní existenci. Toto se dále podrobně vysvětluje.
uchopit význam Upanišad lze popsat jako jedince, který je odhodlaný získat znalosti i poznání. Například forma učitel – žák, který vysvětluje, že texty vyjadřují jak se má jedinec (žák) vyvázat z tzv. světské existence - žití v konzumu. Pokud žák uchopí texty dostaneme se mu nejvyššího poznání, které zruší vlastní nevědomost, jež mnohdy brání na cestě životem
záznamy také poukazují na složení Óm ze tří slabik - a, u, m. Ty vyjadřují tzv. nepřerušené spojení mezi minulostí, přítomností i budoucností. Také odkaz na tři fáze stvoření vesmíru atd. Zmínky jsou i o universálním zvuku, který není jen jeden, ale jedná se o zvuky tři.
při hlubším bádání se vyjeví poznatek, který tzv. tři zvuky přirovnává k mantře zvané Pranava – Praṇava प्रणव a její význam se vykládá dle přesné citace - to co je zněno nahlas. Také vysvětlení, že jde o předzvuk nebo pravěký zvuk.
tato citace vede k přímému označení Óm s dovětkem, že lze symboliku nalézt i pod jmény Omkara - Oṃkāra ओंकार , Oṅkāra ओङ्कार nebo Aumkara - Auṃkāra औंकार, jejichž překlad znamená Óm slabika nebo vyjádření samotného činu stvoření.
óm a jiné kultury
i když se tento symbol na základě různého vyznání vyobrazuje v odlišném podobenství než to, které je zde uvedeno, není odkazem žádného konkrétního náboženství, protože je prostě universální. Napříč nejrůznějšími zmínkami o symbolu lze dohledat informace, které popisují užití nejen při modlitbách dané kultury, ale nachází se v podobě zobrazení v mandalách, jantrách, amuletů, ale i v domech či chrámech.
jak bylo napsáno, vyjádření o symbolice jde dohledat u více kultur. Symbol, který je prezentován v naší kultuře z písma Dévanágarí - Devanāgarī देवनागरी , je rozdělen na tři části, kde jedna tvoří tečku, druhá půlkruh a třetí tvoří tři ohnuté části. Tečka je symbolikou pro nekonečný, neomezený a stálý zdroj zrození. Půlkruh je významem pro iluzi, které se říká Maya - Māyā माया , neboť vyjadřuje apel i strasti na cestě k poznání. Tři ohnuté čáry je symbolikou tří, která poukazuje např. na tři jiné stavy vědomí a zahrnují pozorný stav života, nevědomý stav a stav, ve kterém se sní.
narození potomka
pokud zavítáte do Indie a budete mít čest být při uvítání nového človíčka na svět, zjistíte, že každé dítě je s tímto symbolem spjato již od svého narození. Tzv. obřad přivítání probíhá nejdříve s rituální očistou dítěte a poté se medem na jeho jazyk napíše posvátná slabika Óm. Tímto aktem je slabika Om zpečetěna do osobního života, ve kterém navždy zůstává.
v roli průvodce
nesmíme opomenout ani zmínky praktikování symbolu Óm, který hluboce působí na tělo, mysl i prostor. Každá praxe, ať už jde o jógu, mantry, tradiční modlitby, slavnosti apod., je započata symbolem Óm. Mantry s Óm bez zájmu hlubšího poznání poskytují klid a stabilizaci, ovšem s hlubším poznáním je zvláště při praxi jógy stav umocněnější, neboť se použily určité prostředky k takovému prožitku.
jedním z těchto prostředků může být užívání symbolu jako mantry, která se v praxi každodenně provádí. Zpočátku se používá zcela volně v kratších úsecích. V pokročilosti lze praktikovat v různých sekvencích, které jsou pomalé nebo rychlé, ale jde zvládnout i velmi pomalá forma. Vše záleží na rozpoložení jedince, který ví, že vždy musí být forma pro něj přirozená či pohodlná, nikoliv nucená a násilná, tedy ve spěchu a stresu.
koncentrace
Jako jednoduchý a názorný příklad poslouží v praxi toto pojetí.
1, krátká opakující se verze Ómmm – obsahuje 3x písmeno m
znění v opakování je nádech a výdech na Ómmm - nádech – výdech na Ómmm – nádech - výdech na Ómmm
2, střední opakující se verze – obsahuje 5x písmeno m
znění Ómmmmm Ómmmmm Ómmmmm – příklad postupu v první verzi
3, delší opakující se verze - obsahuje 7x písmeno m
znění Ómmmmmmm Ómmmmmmm Ómmmmmmm – příklad v postupu v první verzi
závěr
již v krátké době s pravidelnou praxí lze spatřovat vyrovnání a nadhled. Může se používat nejen při samotné meditaci, ale i v průběhu celého dne, kdy je cítit potřeba se vycentrovat. To již záleží na schopnosti vlastní koncentrace, která právě v běžném rušném dni umožní ztišit mysl. Pravidelná praxe, která vede do vlastní mysli zaručí přerušení procesu nežádoucího (nadměrného) myšlení tím, že pozornost je právě dávána tomuto cvičení.
