cesta do nitra duše - I.část
cesta do nitra duše není mysteriózní pojem, nýbrž vnitřní pohled jedince do místa, které je každé lidské bytosti vlastní. Po tisíciletí se jako jeden z mnoha prostředků sebepoznání užívá nástroj, zvaný Sri Yantra – śrīyantra श्रीयन्त्र - šrí jantra, jako možnost k nalezení odpovědí.
Sri Yantra – śrīyantra श्रीयन्त्र - šrí jantra znamená více než jen posvátný symbol, neboť se uvádí jako královna či matka všech janter. S pokorou a hlubokou úctou lze o ní říci, že je symbolem posvátné esence s tiše předkládajícím původem veškeré energie, síly i tvoření.
ve slově Sri – śrī श्री se ukrývá prosperita, hojnost i bohatství a Yantra यन्त्र vyjadřuje nástroj. Význam šrí jantry se přiřazuje k nástroji pro mysl s důležitým zacházením posvátného předmětu, jenž v praxi poukazuje k božskému aspektu. Mimo jiné v běžném životě indické kultury se slovo šrí používá k oslovení významné osoby, což je vyjádřením velké úcty.
původ a první zmínky o šrí jantře zmiňují historické nálezy kreseb objevených na kamenech, přibližně před dvanácti tisíci lety v Indii. Zřejmě tímto nálezem byla započata cesta umění, jež se otiskla v posvátných textech, aby se zrodila přítomnost škol, které v učení předávaly význam symboliky i ztvárnění přesného matematického výpočtu.
první odezvy škol se mapují záznamem z textů védského období, jejichž odraz je zachycen v učení hinduistické filozofie s názvem Vidya - vidyā विद्या – vědět, tradice, učení. Tento termín pojednává o duchovní znalosti, či jinak řečeno znalosti své duše. Učení směřuje ke znalostem i vědě a o pírá se o platné poznání, jemuž nelze v žádném případě odporovat, neboť se souběžně doplňuje termínem pravého poznání, získaného na základech intuitivního poznání sebe sama.
védské období toto nazývalo vidyādāna a považovalo ji za tak cenný duchovní dar, který byl hodnocen více, než získání vlastní půdy. Vše potřebuje svůj pomyslný čas i prostor k získání znalostí, proto i vidya odkazuje, že nejde jen o pouhé hluboké poznání, ale o velmi pečlivé porozumění obsahu posvátných véd. Na symbol je možné pohlížet v podobě ztvárnění odrazu člověka, který vykročil na duchovní cestu, z místa hmotné či fyzické existence, aby jeho kroky vedly ke konečnému poznání nebo-li osvícení.
Filozofie se odráží ve studiu škol
Samkhya - sāṅkhya सांख्य – počítat, vyjmenovávat, uvědomovat , numerologické uvažování - vidění reality, která se skládá ze dvou principů – vědomí a duch, myšlenky a emoce nebo hmota a příroda.
Naya - Nyāya न्याय – pravidla, metoda, spravedlnost či rozsudek – rozvoj teoretického uvažování – logika, metodologie – metoda, její tvorba a aplikace, epistomologie - teorie lidského poznání, základy vědy o člověku, zkoumání původu, struktury i postupu.
Yoga - योग – nauka o spojení ducha, mysli a těla. Tvoření harmonického spojení či vztahu ducha, těla i mysli a umožnit vyvážený stav života samozřejmě ve spojení s filozofií! Ten, kdo si myslí, že toto lze činit bez tzv. teorie v pomoci sanskrtských znaků, koná toto učení jen z poloviny v podpoře nevědomosti, neboť jde jen o jednu stranu mince a druhou nevidí.
Vaisheshika - Vaiśeṣika वैशेषिक – nezávislá filozofie vlastní metafyziky, epistemologie, logiky, etiky a osvobození.
Purvamimamsa - Pūrva-Mīmāṁsā - slovo Mīmāṁsā मीमांसा znamená odraz nebo kritické šetření, jež vede k hájení védských textů a rituálů s důrazem na znalosti
Uttaramimamsa - Uttaramīmāṃsa उत्तरमीमांस nebo Jñāna Mīmāṃsā - interpretace poznání, které jsou zjevené ve védách a vedou k osvobození
jak patrno, vidyā předává pohled nejen k duchovní cestě vedoucí za poznáním, ale i k pozemskému náhledu, který vede k pokroku i hojnosti. Učení zbavuje iluzí, činí bystrou mysl, zvyšuje inteligenci a dodává sílu, díky vlastní píli. Celkově přináší změnu, kterou člověk hledá, když se obrací k duchovnímu poznání i poznání sebe sama.
posvátné texty také popisují tvoření šrí jantry v Yoginī Hṛdaya योगिनीहृदय - srdce jogínky, jež se považuje za velmi starý a důležitý tantrický text s mystickým nádechem, neboť jméno autora je diskutabilní. Tento text pochází přibližně z desátého století našeho letopočtu a měl by být tzv. druhou částí Vāmakeśvara Tantra वामकेश्वरतन्त्र.
obsah textu odkrývá značné tajemství v poznání o božské skutečnosti, která je zde prezentována přes Bohyni Tripura Sundari - Tripura Sundarī त्रिपुरा सुन्दरी. Její moudrost i síla je obsažena ve šrí jantře, proto je zcela běžné, že symbol jantry není chápán v celém svém rozsahu, natož v hloubce vyjádření.
slovo Tripura त्रिपुर je označením pro tři světy nebo tři města a Sundari सुन्दरी je v překladu krásná žena. Volně lze tedy přeložit Tripura Sundari jako nejkrásnější žena ve třech světech. Další význam slova Tripura je ve spojení s podobností trojúhelníku, jež symbolizuje yoni योनि (ženský genitální trakt, lůno – doporučujeme dohledat, informace jsou více než přínosné) a tvoří její kruh.
další pojítka lze nalézt v mantře pro šrí jantru, která skrývá symboliku tří - shluky písmen nebo také výjev v Brahmovi, Višnuovi i Šivovi. Spojení bohyně a šrí jantry můžeme najít i pod jinými jmény, však mezi nejznámější patří Lalitā Tripurāsundarī – ta, co porodila tři světy.
se symbolem zůstaneme v tantrické tradici, kde se nazývá Śrīvidyā श्रीविद्या – nejvyšší poznání vedoucí k osvobození nebo také Śrī cakra श्री चक्र šrí čakra, která je vizuálně nejrozšířenějším obrazem. Tradice také hovoří o termínu Sahasra yoga सहस्रयोग, jež rozsáhle podává vysvětlení s odkrytím tajemství všech forem jógy, včetně samotného učení vědomí.
zpohledu člověka, který hledá změnu ve svém životě, může značit nabídku pomoci, jež se ukrývá v podobě symbolu. Obsahuje nejen komplexní informace, ale jeho podstatu lze vyjádřit příkladem cesty k holistickému přístupu života.
volně přeloženo, že pochopení a utváření celku v životě je důležitější, než jej dělit na jednotlivé úseky či oblasti, jak je běžný člověk ve svém každodenním jednání činí - rozděluje. Uvědomění z takového jednání vyjeví skutečnost, že běžná mysl přiřazuje zkušenosti do škatulek. Praxe odhalí prostá a nesporná fakta - vše se vším souvisí a nikdy tomu nebylo jinak.
porozumění a konání za podpory tradice (učení) přichází v odpovědi, jež se zrcadlí v celkovém pohodovém rozpoložení jedince, které je nejen duchovní, ale i fyzické, mentální, společenské, úsporné i s podporou rozsáhé vzdělanosti. Poté lze zvládat život, který je dobře sladěný, neboť takový člověk uvnitř sebe porozuměl a dosáhl míru i hloubku v tom, jak přistoupit k životu.
techniky posvátného učení uvádí pohled, který jej pojmenovává termínem hrubý, jemný a nejvyšší úhel pohledu. Jde o zasvěcené prostředí vedoucí emoce do rovnováhy a sladění vnějších i vnitřních sil. Symbol přitahuje do svého středu a současně odvádí od středu jakékoliv skutečnosti – reality. Jantra je přístupem mentálního i kreativního procesu, který nejen ovládá, ale i osvobozuje.
s hlubším a vlastním bádáním při hledání kořenů je také vysvětleno, proč a z jakého důvodu se u jantry vyskytuje božstvo. To vyjadřuje přenos kosmické energie, která se v myšlenkách nese jako zástupce slova nebo určité formy, jež se právě s božstvem a jeho popisem - slovy přenáší v mantrách – jde o přenos zvuku. Božství jde takto přenést i do formy geometrie, která je klasifikována společně s mantrou za jemnější formu oproti klasickému zobrazení božstva.
jantra vykazuje svoji duši a v podobě bohů je duše onou mantrou, což lez objasnit tím, že mantra a božstvo je rozdíl mezi tělem a duší. Proto je jantra ztělesněním pro mantru. Kreslením jantry se vyzývá božstvo, které prostřednictvím jeho jména jedinec volá. Ať už jde o jakýkoliv geometrický útvar, vždy jde o symboliku s hlubokými hodnotami, jež sdělují sílu, vnitřní úhel pohledu a zpodobnění toho, co má být odrazem v symbolu.
učení také sděluje, že není žádná forma ani tvar, který by nešel přenést do jantry, protože vše kolem nás od vůně, přes list, až k barvám má svůj vlastní příběh o zrození...
v návaznosti jednoho méně známého příběhu, který pochází z textu Nabhi vidya, jenž pojednává o rozhovoru indického učence Agaysta अगस्त्य a avatara Hayagrīva हयग्रीव ( jiné ztělesnění Vishnu - Viṣṇu विष्णु ), který jej žádal o předání tzv. poznání o Já - Ātmajñāna आत्मज्ञान - poznání sebe sama, jež je nedotčené a neochvějné.
Hayagrīva mu však odpověděl příběhem, jenž se zakládal na stejné žádosti, kterou přednesl mudrc. V jeho příběhu žádala Sri Parvathi पार्वती pána Sivu - Śiva शिव, aby ukojila svoji touhu ze znalosti tajemství své opravdové podstaty. Ten ji vyhověl a předal jí prastaré a pro ostatní skryté vědění ve formě Nabhi vidya. Příběh je velmi obsáhlý.
o posvátném textu se nyní tvrdí, že nepředkládá filozofii, nýbrž soubor manter. Následovníci si je ve formě praxe opakují formou Sadhany - Sādhanā साधना, jež je duchovní praxí, která přesahuje ego, nebo ji lze praktikovat ve formě uctívání upasana - upāsanā उपासना. Význam Nābhi नाभि lze přeložit jako pupek a ve šrí jantře představuje jedno ze šestnácti vitálních center těla – ādhāra आधार- podpora, jako sídlo vitální funkce.
jak již bylo zmíněno, se šrí jantrou je spojena bohyně Lalita – Velká Matka, jež se svojí podstatou vyjadřuje jako ta, která si hraje. Vyjadřuje věčnou milost, poznání i odhodlání, které je světlem radosti, soucitu i vědomí. Její podoba se zobrazuje na lotosu, který je umístěn na trůnu. Má čtyři paže držící luk z cukrové třtiny a šípy, které jsou vyrobeny z květů s dlouhými stonky.
touto symbolikou se vyjadřuje pět smyslů člověka, které když směřují k božství – vlastní praxe, tak je život tzv. sladký. V další paži drží bodec, jež slouží k popohnání praktikujícího, který se na své duchovní cestě zastavil, protože ho z cesty něco vyrušilo. Bohyně proto může jedince popohnat, aby nepolevil ve své píli. v další paži svírá smyčku, která je symbolikou pro ty, jež odolají na své cestě jejímu bodci a nevrátili se zpět ke svému snažení. Smyčka symbolizuje ovázání a přitáhnutí jedince zpět k sobě do své náruče, jako když malé děti neposlouchají. Jde o vrácení zpět na místo, odkud jedinec započal svoji cestu a má možnost ji znovu započít.
v posvátném textu se také píše, že "ona nejvyšší" přijala z vlastní vůle podobu vesmíru, pak se stvořila čakra, která je pulsující esencí. Na základě tzv. prázdných samohlásek visarg (:) विसर्ग se z plného vědomí zrodil bindu. Visarg je označován jako přídech či vydechnutá ozvěna, není souhláskou ani slabikou.
Šrí jantra se nalézá ve formě plochého vzoru na deskách ze zlata, stříbra i mědi. Jak prameny uvádí může jít o ztělesnění Bohyně, znázornění vesmíru, ale i o principy lidského těla.
podle tradice Śrīvidyā श्रीविद्या lze se symbolem pracovat ve dvou formách. Jedna forma je fyzická, při tzv. vnějším uctívání púja - pūjā पूजा – každodenní obřad. Druhá forma je osobní přes vizualizaci v ústraní, pokud daný jedinec již ovládá své smysly.
to také tantrické texty podotýkají, že tzv. vnitřní uctívání lze konat po dostatečném stupni porozumění.
jelikož je symbol ztělesněním bohyně, jedná se i o ženské energie, kterých se jedinci dostává v osobním uctívání, kdy žádá na své duchovní cestě o pomoc v odstranění špatných myšlenek, skutků, ale i přízni v milosti, síle oddanosti, aby vydržel. Je to vlastně realizace vlastní identity položené do starobylé moudrosti, neboť Velká Matka v takto odevzdané důvěře a víře ukazuje cestu, která je i cílem.
proto nemůže existovat žádný nedostatek, kalkulace ani společenská dohoda či vzory, neboť Śrīvidyā श्रीविद्या je procesem pravdy, moudrosti, ale i diagramem evoluce a vývojem vesmíru. Jantra je také tvarem lidského organismu i osnovou vnitřních oběhů těla.
konec I. části - pokračování zde