cesta do nitra duše - II.část
pojďme nyní obecně nahlédnout na symbol ve svém plochém zobrazení. Zde se pro lepší náhled použije vysvětlení i mimo tantrickou tradici. K vlastní orientaci a užití se doporučuje doplnit informace vlastní pílí, které zajisté obohatí každého.
jak bylo v části I. zmíněno, jantry se skládají z geometrických obrazů, které se mohou doplňovat dalšími symboly v podobě mečů, hrotů, šípů atd. Tyto dodané symboly slouží jako představa k působení energií, včetně směru jejich působení.
při pohledu na jantru zaujme její obvod, kterému se říká devět ohrad, jež ve formě 3D vypadají jako tři čtverce na sobě.
ohrady
1. ohrada - Trailokyamohana Chakra त्रैलोक्यमोहन चक्र
je vnější linie, obvod čtverce, který znázorňuje tyto síly – síla minimalizace, světla, velikosti, bohů, požitku, touhy, dosažení či síla plnění všech přání. Tato čakra okouzluje třemi světy a každý jedinec se na své cestě přímo zde poznává se svým vlastním – sociálním Já, které je hluboce ponořené do kouzel života.
prostřední
linie
obvodu čtverce znázorňuje Brahmi
- běžné
touhy, náruživé pohnutky, které způsobují dočasné štěstí,
jež posléze vyprchá – iluze.
Mahéswari
- zástupce vzteku i zášti. Kaumari
- potřeba hromadit i lakomství – neschopnost se dělit, něco
darovat, chamtivost.Vaishanav
-
obdiv.Varahi
- domýšlivost a zatvrzelost. Indrani -
vyjadřuje žárlivost. Chamunda
- symbolika
pro hmotné odměny.
Mahalakshmi - vlastní viny a nedokonalosti. Jde o vyjádření pro osm tzv. psychologických záměrů, jako o uvažování překážek mysli. Přemítání nad emocemi i pochodech ega, zda je lze překonat nebo porazit...
vnitřní linie obvodu čtverce znázorňuje odhodlání, jemnost, přitahování, podrobení, touhu, koncentraci, uvolnění atd. Je také představením hmotného světa, materialismu, ve kterém žijeme, neboť udává pocit zisku, úbytku, místo, že člověk někam patří apod.
tři linie čar ve čtverci také představují prvek země s orientací na světové strany, kde se nalézají čtyři posvátné vchody, brány – Bhupura - Bhūpura भूपुर – zemská rovina.
východní brána je považována cestou mantry – Mantra मन्त्रम् . Jižní brána je cestou oddanosti, nazývá se Bhakti भक्ति a také se jí říká cesta slov. Západní brána je rituální cestou Karmakāṇḍa कर्मकाण्ड. Severní brána je pro cestu moudrosti - Jñāna ज्ञान a je i cestou osvobození. Také tyto čtyři brány představují čtyři Āmnāya आम्नाय posvátné tradice:
Mantrayoga – joga prostřednictvím mantry. Zastoupeno bohyní Bhuvaneśwari भुवनेश्वरी - je jeden z aspektů bohyně Devi, která je prvkem fyzického kosmu. Jméno pochází ze slova stvoření světa – Bhuivaeś a slova Bhuvana Iśwari, což lze přeložit jako pán světů. Tyto světy jsou tri-bhuvana - tři úseky bhūḥ -země, bhuvaḥ - atmosféra a svaḥ - nebe. Bhuvaneśwari znamená královnu nebo vládce vesmíru, či božskou matkou všech světů, které nese jako rozvoj vlastního Já, což lze vyjádřit čistou přirozeností.
Bhaktiyoga भक्तियोग – sjednocení oddanosti- zpěv, modlitba, disciplína, láska i otevření boží milosti. Zastoupeno bohyní Dakṣiṇakālikā दक्षिणकालिका, jež odstraňuje ego, všechny druhy utrpení způsobené temným čarodějnictvím i jako ničitelka zlých sil a to jak vnějších, tak i vnitřních. Ovládá sílu přeměny, kterou pomáhá v oddělení vymyšlené reality – iluze.
Karmayoga कर्मयोग – je cestou duchovní realizace. Zastoupeno tantrickou bohyní Kubjikā कुब्जिक, která doslova vším a neomezeně prostupuje
Jñānayoga ज्ञानयोग - je cestou k přibližování se nejvyššímu poznání.
pohlížet na tyto brány lze jako na dveře, které se otevírají směrem dovnitř. Nevíte, co za nimi je, avšak hledající s nutkáním nakonec vstoupí, aby našel své odpovědi.
poznáním pak jedinec na své cestě zpětně přichází k názoru či odpovědi, že štěstí i úspěšnost nelze nalézt venku, ale pouze a jenom uvnitř sebe, což zjistí při tzv. konečné cestě, že objevil dveře do posvátného světa.
soustava třech kruhů je neoddělitelná a všechny jsou účinné pouze společně. Lze jí vyjádřit společné soustředění mysli.
2. ohrada - Sarvaashaparipuraka Chakra सर्वाशापरिपूरक चक्र
význam této ohrady spočívá ve vlastní sebeobraně, která se nazývá Ātmarakṣā आत्मरक्षा - ochrana sebe sama. Ochrana před sebou samým je z důvodu nenaplněných tužeb, zklamání, jež je nejvlivnější překážkou na duchovní cestě. Doslovně je tento termín popsán tak, že jedině ten, kdo zažil, se dokáže vzdát a moudře se podívat na své konání v uspokojování svých potřeb, proto mnoho lidí žije v iluzi.
pramen nespokojenosti vyvěrá z Āśā आशा – naplnění naděje a tužeb a je uzavřen, když se nespokojenost zcela odstraní. Jestliže člověk sám se sebou pracuje, je zcela možné díky cvičení ovládnout moc nad vlastní myslí.
místo je znázorněno kruhem se šestnácti listy, jež představují životní sílu i stvoření a převážně jsou otočeny směrem ven z jantry. Bývají označeny šestnácti sanskrtskými samohlásky, které symbolizují šestnáct aspektů. Jde o přitahování touhy, intelektu, ega, zvuku, dotyku, formy, chutě, vůně, trpělivosti, paměti, duše, jména, těl atd.
mimo jiné deset okvětních lístků zastupují v symbolice orgány vnímání – ústa, jazyk, nos, kůže, uši, paže, nohy a pohlavní orgán a zbylých pět jsou symbolikou pro prvky ohně, vody, země, éteru a vzduchu. zbývající lístek do šestnácti je spojovací článek, který má všechny části spojit. Toto místo také vypovídá o formě falešného vědění, které je na počátku duchovní cesty velmi důležité. Právě vnitřní zkušenost vše nahradí poznáním, že přes tělo je prožíván svět jako celek s veškerými emocemi i reakcemi tělesných smyslů.
3.
ohrada Sarvasangshobhana
Chakra सर्वसंक्षोभण
चक्र
představuje osm okvětních lístků, které symbolizují zranitelnost, převzetí odpovědnosti za svůj život, uzemnění ve smyslu odolat okolnostem, výdrž ve svém záměru, kreativita, čistota, uvedení pod kontrolu a zvládnutí sebe sama i naplnění cílů. Pokud se podaří vyjít z fyzického omezení, dojde k pochopení svého vnitřního já a nastavení jemnosti v propojení s éterickým kanálem i energií vesmíru.
v jantře také okvětní lístky dle světových stran sdělují: východ patří řeči, jih zadržování i přijímání, západ je místem pohybu, sever je tělesnou pohnutkou a vylučování, jihovýchod značí potěšení, jihozápad odmítnutí a reakce, severozápad cílená i vědomá soustředěnost, severovýchod poukazuje na odloučení i nenávist.
konec II. části - pokračování zde